Monday, November 5, 2018

Kepimpinan dan Organisasi

BAB 4- KEPIMPINAN DAN  ORGANISASI

Pendahuluan

Robert Kreither - Keupayaan mempengaruhi anggota untuk mencapai tujuan organisasi secara sukarela. Pengertian ini menekankan pada kemampuan pemimpin yang tidak memaksa dalam menggerakkan anggota organisasi agar melakukan pekerjaan/kegiatan yang terarah pada tujuan organisasi.


Organisasi Pendidikan Malaysia

Kementerian Pendidikan Malaysia

Menteri Pendidikan 

 YB Dr. Maszlee Malik
      Timb. Menteri Pendidikan
       YB. Teo Nie Ching











Kementerian Pendidikan Malaysia adalah oraganisasi tertinggi dalam sistem pendidikan di Malaysia  yang di pilih sendiri oleh Perdana Menteri Malaysia. KPM bertujuan untuk membangunkan sebuah sistem pendidikan yang berkualiti bertaraf dunia bagi memperkembangkan potensi individu sepenuhnya dan memenuhi aspirasi negara Malaysia.
Matlamatnya ialah untuk:
  • melahirkan bangsa Malaysia yang taat setia dan bersatu padu
  • melahirkan insan yang beriman, berakhlak mulia, berilmu, berketerampilan, dan sejahtera
  • menyediakan sumber tenaga manusia untuk keperluan kemajuan negara
  • memberi peluang-peluang pendidikan kepada semua Warga Negara Malaysia



Pengurusan Top Down Sistem Pendidikan di Malaysia

KPM
⤋⤋⤋⤋⤋
JPN
⤋⤋⤋⤋⤋
PPD
⤋⤋⤋⤋⤋
SEKOLAH

Carta Oraganisasi umum Sekolah di bawah Kerajaan
contoh organisasi di sebuah sekolah



Peranan dan Tanggungjawab Pentadbiran di Sekolah

  1. Pengetua memainkan peranan paling penting sekali di sekolah, beliau bertanggungjawab dalam peningkatan Kurikulum dan Kokurikulum serta memastikan  pelaksanaannya selaras dengan dasar Kementerian Pelajaran. tambahan lagi Pengetua juga bertanggungjawab  dalam hal pengurusan, pentadbiran dan kewangan sekolah dan mewujudkan hubungan dua hala dengan komuniti dan agensi-agensi luar.
  2. Guru Penolong kanan 1 @ pentadbiran pula merupakan orang kedua yang paling penting dalam sesebuah sekolah itu, ia bertanggungjawab menjalankan  tugas Pengetua semasa ketiadaannya. Tamabahn lagi, beliau juga bertanggungjawab kepada Pengetua dalam hal kurikulum, pentadbiran,  dan hubungan masyarakat dan keselamatan. peranannya juga membantu Pengetua menyelia dan menilai proses pengajaran dan membantu Pengetua dalam semua aspek perancangan dan pengurusan sekolah, secara umumnya beliau adalah pembantu pegetua melalui hal ehwal pentadbiran 
  3.  Guru Penolong Kanan Hal ehwal Murid (PK Hem) ialah salah satunya guru yang paling dekat dengan pelajar-pelajar , kerana ia dipertanggungjawabkan untuk mengurus pelajar-pelajar disekolah, beliau juga bertanggungjawab atas pengetua mengenai  kurikulum, ko-kurikulum, hal-hal disiplin dan bimbingan dan kaunseling. Tambahan lagi, PK HEM perlu memastikan keselamatan di sekolah megikut peraturan dan proseduer yang ditetapkan oleh KPM. beliau juga memastikan bahagian-bahagian kebajikan pelajar juga terjamin di Sekolah.
  4.  Guru  Penolong Kanan Ko-kurikulum (PK KO) ialah menguruskan aktiviti-altiviti pelajar diluar bilik darjah dan juga kecemerlangan ko-kurikulum pelajar dalam pelbagai bidang. beliau juga bertanggungjawab  keatas guru besar untuk bahagin ko-kurikulum, selain itu, itu juga beliau perlu memastikan penyeliaan aktivti-aktiviti tahunan  ko-kurikulum mengikut piawan yang ditetapkan oleh KPM.

Kesimpulan
 Kesimpulannya, Orgamisasi dan kepimpinan ini penting bagi membangunkan sesebuah sekola. Tambahan lagi,  guru-guru lain juga perlu menyokong pimpinan yang ada dalam sesebuah sekolah itu agar mereka saling melengkapi.

Slide Share:-
https://drive.google.com/open?id=1HX3ZUiB67YIkSjRvcDXm9MFXj6jUGI3w


Rujukan
  • http://www.cikgushare.com/2016/06/senarai-tugas-penolong-kanan-kokurikulum.html

  • laman Rasmi Kementerian Pendidikan Malaysia
  • Slaid pembentangan Kumpulan PBS 1: Kepimpinan dan Organisasi Sekolah
  • Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025
  • Pelan Induk Pembangunan Profesionalisme Keguruan 2016










No comments:

Post a Comment