Tuesday, November 6, 2018

Bab 7- Pengurusan Sumber

BAB 7-  PENGURUSAN SUMBER 

Pendahuluan
Pengurusan sumber memainkan peranan yang amat penting dalam mencapai tujuan ataupun matlamat. Pengurusan sumber yang cekap dan berkesan akan menghasikan individu yang berkualiti, produktif dan seterusnya meminimumkan masalah yang berkaitan dengan sumber masalah ini termasuklah ketidakhadiran, ketidakpuasan kerja, pusing ganti pekerja dan sebagainya. OIeh itu pengurusan sumber memainkan peranan penting dalam memastikan pengurusan sumber organisasi berjalan lancar dan berdaya saing untuk mencapai matlamat tersebut. Pengurus dan juga setiap pekerja perlu memahami apa yang dimaksudkan dengan pengurusan sumber.


Pusat Sumber Sekolah (PSS)

Pusat sumber sekolah ialah tempat wajib ada di setiap sekolah di Malaysia, ia merupakan pekara penting dalam sekolah dalam membantu pembelajaran dan akademik pelajar. Malahan ia adalah  Suatu tempat  yang memberikan suasana pembelajaran kendiri yang selesa. Tambahan lagi, perkhidmatan yang ditawarkan membolehkan pelanggan mendapat dan mengamal kemahiran dalam pembelajaran.. Koleksi bahan yang disediakan lengkap dan kemaskini sejajar dengan perkembangan pendidikan. PSS juga boleh digelar agen perubahan yang dapat memupuk potensi dan minat pelanggan di bidang pembelajaran

Obejektif PSS ialah:-

1.Kecemerlangan pendidikan
2.Penggunaan kemudahan
3.Pemupukan tabiat belajar
4.Penghasilan bahan
5.Perkhidmatan pembelajaran
6.Kemahiran maklumat
                        Antara Skop Kerja Oleh PSS ialah  mengenal pasti dan menyediakan koleksi bahan  untuk keperluan kurikulum dan ko-kurikulum, ia penting bagi membantu pelajar dalam mencari bahan rujukan di sekolah, tambahan lagi pelajar-pelajar yang berlatar belakangkan keluarganya ekonomi nya tidak kukuh untuk membeli rujukan kepada pelajar tersebut, PSS boleh menjadika golongan ini sebagai tempat untuk mencari bahan rujukan  mereka. Selain itu juga PSS  sebagai pusat bahan dan alatan yang boleh digunakan dalam proses pembelajaran, Tambahan lagi PSS juga sebagai tempat pemilihan dan penilaian bahan sebelum digunakan sebagai contoh pelajar boleh melayari internet dan boleh perkara sedemikian diluar pembelajaran. Seterusnya PSS juga bertindak sebagai pintu masuk maklumat dari agensi luar, supaya apa-apa bahan-bahan pendidikan tidaklah ketinggalan pada zaman yang makin moden ini. Selain itu ia juga tempat untuk. mendapatkan panduan mencari, mengguna, menghasil dan mempersembahkan maklumat keperluan kurikulum danPenggalak aktiviti membaca dan kemahiran maklumat. Apa yang lebih penting adalah untuk mengembangkan kemahiran pembelajaran kendiri dalam menyedia keperluan terkini teknologi pendidikan dan perkhidmatan reprografi dan rakam salin.

Pembelajaran Bersaskan Sumber
   Pembelajaran Bersaskan Sumber ialah meliputi satu mata pelajaran tertentu atau melibatkan berbagai disiplin pelajaran dibimbing oleh guru dan berpusat kepada murid bersifat individu atau secara kumpulan menggunakan bahan bagi pembelajaran secara individu atau kumpulan.
Antara Kompenan Pembelajaran Berasaskan sumber di sekolah penggunaan buku teks, aktiviti penelitian, pencarian bahan dari pelbagai sumber, latihan penyelesaian masalah dan  penggunaan alat pandang dengar. dengan ada kompenan tersebut pelajar-pelajar bakal belajar menggunakan pelbagai sumber yang ada di sekitarnya. 

Seterusnya, ciri-ciri pembelajaran yang berasaskan sumber ini ialah dapat memberi Aktiviti pembelajaran memberi penekanan kepada sumber pendidikan kepada pelajar. selain itu, ai akan  melibatkan pelajar belajar secara aktif dengan menyajikan berbagai pendekatan tentang bahan pembelajaran, kaedah kerja dan saluran komunikasi, motivasi belajar akan dapat ditingkatkan. Seterunya, ia juga membuka ruang dan peluang kepada pelajar belajar mengikut keupayaan dan lebih fleksibel dalam penggunaan waktu dan ruang belajar. Akhir Sekali ia dapat  mengembangkan sikap yakin kepada diri sendiri dan melatih kemahiran belajar sepanjang hayat.  

Kesimpulan

Disini dapat simpulkan bahawa Pengurusan Sumber terdiri daripada pelbagai jenis sumber yang dapat diaplikasikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P&P). selain itu,pelajar juga dapat membuat perbandingan antara beberapa kategori sumber maklumat sertamengetahui criteria untuk memilih bahan atau sumber apabila mereka memerlukan sesuatubahan untuk pembelajaran. Pelajar juga dapat mengesan kelemahan atau kekuatan sesuatu sumbangan.
Rujukan

  • https://literasimaklumat.com/2017/12/08/buku-panduan-pengurusan-pusat-sumber-sekolah-abad-ke-21-tahniah-kepada-bahagia/
  • Bahan Pengajaran KPS3014
    










No comments:

Post a Comment