PENDAHULUAN
Dalam melahirkan sistem pembelajaran yang unggul, pelbagai aspek perlu dikaji dan diteliti agar matlamat yang diingini tercapai, salah satunya ialah pengurusan murid. Pengurusan murid adalah satu proses mengagihkan input-input organisasi dengan cara perancangan, perorganisasian, pengarahan dan pengawalan .
PENGURUSAN MURID
- Hal Ehwal Murid -Rekod Murid
- Pebelajaran - Kesediaan pembelajaran - Motivasi
- Rekod Murid pada hari ini telah di rekod melalui Aplikasi Pankalan Data Murid (APDM) apabila kad 001 sudah di mansuhkan melalui pekeliling Ikhtisas KPM Bil.
1/2017: Pemansuhan Kad Rekod Persekolahan 001R dan 001M.
- APDM Satu aplikasi secara
online untuk simpan segala maklumat berkenaan murid.
- Segala maklumat di dalam APDM
akan digunakan ketika mengisi aplikasi Sistem Analisis Peperiksaan Sekolah(SAPS).
- Maklumat peribadi murid dan penjaga murid perlu dikemaskini dari semasa ke semasa
- Bantuan yang
disalurkan kepada murid diambil dari APDM.
PERANAN GURU DATA & GURU KELAS DALAM MENGURUSKAN REKOD MURID
- Guru Data
Membantu mengumpul, mengunci masuk data, memproses,
menyimpan, mencetak, menghantar maklumat mengikut kaedah yang ditetapkan oleh
KPM dalam pengurusan data/modul dalam Sistem Pengurusan Sekolah (SPS).
- Guru kelas
- Mengisi dan mengemas kini maklumat murid, ibu bapa dan penjaga.
- Melaporkan kehadiran harian murid kepada Penolong Kanan HEM dan Pembantu Tadbir (PT).
- Menyemak dan membetulkan ralat.
- Memastikan murid keluar masuk sekolah dikemas kini.
KEPENTINGAN REKOD MURID
- Memantau kemajuan murid
- Menjalin hubungan antara guru-ibu bapa, di mana
kedua-dua pihak boleh menilai laporan kemajuan murid.
- Membantu KPM mengenal pasti latar belakang dan
pencapaian murid dalam satu kawasan
KESEDIAAN PELAJAR
- Kognitif- ia berkait rapat dengan mental untuk memahami dan juga berfikir tambahan lagi perkembangan mental bergantung kepada umur seseorang.
- Afektif- ialah Sikap, keinginan, ketekunan, perasaan, minat dan nilai
untuk menerima pelajaran yang akan disampaikan, dismaping pelajar yang bersikap positif dan berminat terhadap
pelajaran akan memainkan peranan yang aktif dan agresif dalam aktiviti itu.
- Psikomotor- satu penguasaan
kemahiran fizikal termasuklah
perkembangan fizikal merangkumi fungsi
anggota dan pengawalan, penyelarasan, penggerak, di dalam seluruh tubuh badan. Disamping itu, Penguasaan
kesediaan psikomotor adalah bergantung kepada kesediaan kognitif dan afektif pelajar tersebut.
MOTIVASI PELAJAR
- Tingkah laku
untuk mencapai keinginan dalam diri.
- Akan
membangkitkan respond untuk mencapai tujuan yang ingin dicapai pada akhirnya.
- Bantuan daripada guru menyebabkan murid sentiasa berusaha bersungguh-sungguh.
Kesimpulanya, pada bab ini menerangkan tentang
pengetahuan kemantangan fizikal iaitu berupaya dari segi kognitif,
afektif dan kemahiran insaniah. Tambahan lagi, pengurusan
murid di sekolah amat penting kerana pengurusannya disekolah
akan mencerminkannya sebagai prestasi sekolah.
pengetahuan kemantangan fizikal iaitu berupaya dari segi kognitif,
afektif dan kemahiran insaniah. Tambahan lagi, pengurusan
murid di sekolah amat penting kerana pengurusannya disekolah
akan mencerminkannya sebagai prestasi sekolah.
No comments:
Post a Comment