BAB 3- KAJIAN PENGURUSAN & PEMBELAJARAN PELAJAR
PENDAHULUAN
Pengurusan ialah satu Proses merancang, mengelola, memimpin dan mengawal
daya usaha ahli-ahli organisasi dan menggunakan sumber-sumber lain untuk
mencapai matlamat yang ditentukan -(Stoner,1984).
- Menambah
pengetahuan
- Meningkatkan
mutu amalan kerja guru
- Menambahkan
produktiviti
- Mendapatkan
keredaan Allah
Perspektif Pengurusam
- Pengurusan Sekolah Sekolah merupakan organisasi yang unik dan tidak
terdapat pada mana-mana organisasi di dunia (Sharpe 1989).
- Pengurusan Bilik Darjah Melibatkan tindakan guru untuk mewujudkan persekitaran yang menggalakkan interaksi sosial yang positif, mewujudkan penglibatan pembelajaran aktif, dan meningkatkan motivasi kendiri murid (Burden 2003).
Pengurusan Bilik Darjah
- Strategi Pengurusan Pembelajaran - Berpusatkan Pelajar - Berpusatkan Guru - Berpusatkan Bahan
- Pengurusan Pelbagai Budaya -Implikasi Kepelbagaian Sosiobudaya kepada murid - Program Silang Budaya
- Pengurusan Pelbagai Upaya -Pemulihan -Pengayaan - Berkeperluan Khas: pintar cerdas, autisme, disleksia -Program Pendidikan Inklusif -Program Pendidikan Orang Asli dan Peribumi
- Pentaksiran Berasaskan Sekolah - Pusat (LP) - Sekolah (BPK) - Jasmani (BBK) - Psikometrik(BPSH)
Pengursan Sekolah
- Pengurusan Sumber
- pengurusan bilik pembelajaran
- Tingkah laku & Disiplin
- Penasihatan
- Multibudaya
- Multiupaya
- Sekolah & Masyarakat
- Pengurusan Kokurikulum
Kesimpulan
Pengurusan dan pembelajaran yang efektif adalah penting untuk proses pembelajaran dan pengajaran (PdP) berkesan. selain itu guru dan ibubapa memainkan peranan penting untuk meningkatkan kualiti pembelajaran dan pemahaman pelajar dalam proses pembelajaran & pengurusan pelajar
Slide Share:-
https://drive.google.com/open?id=1itPG6Cv07mFG2i8uVAMU5rsg_JR3TSFD
- Pengurusan Sekolah Sekolah merupakan organisasi yang unik dan tidak
terdapat pada mana-mana organisasi di dunia (Sharpe 1989).
- Pengurusan Bilik Darjah Melibatkan tindakan guru untuk mewujudkan persekitaran yang menggalakkan interaksi sosial yang positif, mewujudkan penglibatan pembelajaran aktif, dan meningkatkan motivasi kendiri murid (Burden 2003).
Pengurusan Bilik Darjah
- Strategi Pengurusan Pembelajaran - Berpusatkan Pelajar - Berpusatkan Guru - Berpusatkan Bahan
- Pengurusan Pelbagai Budaya -Implikasi Kepelbagaian Sosiobudaya kepada murid - Program Silang Budaya
- Pengurusan Pelbagai Upaya -Pemulihan -Pengayaan - Berkeperluan Khas: pintar cerdas, autisme, disleksia -Program Pendidikan Inklusif -Program Pendidikan Orang Asli dan Peribumi
- Pentaksiran Berasaskan Sekolah - Pusat (LP) - Sekolah (BPK) - Jasmani (BBK) - Psikometrik(BPSH)
Pengursan Sekolah
- Pengurusan Sumber
- pengurusan bilik pembelajaran
- Tingkah laku & Disiplin
- Penasihatan
- Multibudaya
- Multiupaya
- Sekolah & Masyarakat
- Pengurusan Kokurikulum
Kesimpulan
Pengurusan dan pembelajaran yang efektif adalah penting untuk proses pembelajaran dan pengajaran (PdP) berkesan. selain itu guru dan ibubapa memainkan peranan penting untuk meningkatkan kualiti pembelajaran dan pemahaman pelajar dalam proses pembelajaran & pengurusan pelajar
Slide Share:-
https://drive.google.com/open?id=1itPG6Cv07mFG2i8uVAMU5rsg_JR3TSFD
Slide Share:-
https://drive.google.com/open?id=1itPG6Cv07mFG2i8uVAMU5rsg_JR3TSFD
No comments:
Post a Comment