Tuesday, December 25, 2018

BBA 13- STRATEGI PENGURUSAN BILIK PEMBELAJARAN

BAB 13- STRATEGI PENGURUSAN BILIK PEMBELAJARAN


Bilik Pembelajaran 
Umumnya, bilik darjah ialah tempat berlakunya proses PdP yang melibatkan pelajar dan guru. Khususnya ia merujuk kepada sebuah bilik tempat berlakunya proses PdP di sekolah.Biasanya mempunyai perabot seperti kerusi meja (guru dan pelajar), almari, papan kenyataan, dan papan hitam/putih.Bagi mata pelajaran tertentu, perabot dan alatan disediakan bersesuaian dengan mata pelajaran berkenaan.

Jenis-jenis Bilik Pembelajaran
  • Bilik darjah tradisi
  • Bilik darjah terbuka
  • Bilik darjah bercantum
  • Bilik darjah pra sekolah
  • Bilik darjah Pembelajaran Abad ke 21
  • Bilik darjah multimedia
  • Bilik darjah mata pelajaran khas

Strategi Pengurusan Bilik Darjah

Saiz bilik darjah penting kerana ia menjamin keselesaan murid Ukuran bilik darjah untuk 40 orang murid = 7m x 9 m Mempunyai ruang yang cukup untuk bergerak dan menjalankan aktiviti

Susunan bilik darjah mempengaruhi faktor psikososial murid dan gaya pengajaran guru.Seharusnya memberi kemudahan kepada murid menjalankan aktiviti pembelajaran berpusatkan murid dan aktiviti kumpulan





Kesimpulan

Secara kesimpulannya, strategi pengurusan bilik darjah adalah berkait rapat dengan tiga aspek penting seperti unsur fizikal, interaksi dan iklim bilik darjah. Selain itu juga, peranan daripada guru adalah penting  bagi memastikan proses pengajaran dan pembelajaran berjalan seiring dengan matlamat dan isi pembelajaran yang ingin disampaikan

Slide Share:-

No comments:

Post a Comment