BAB 13- STRATEGI PENGURUSAN BILIK PEMBELAJARAN
Bilik Pembelajaran
Umumnya,
bilik
darjah
ialah
tempat
berlakunya
proses PdP
yang melibatkan
pelajar
dan
guru. Khususnya
ia
merujuk
kepada
sebuah
bilik
tempat
berlakunya
proses PdP
di sekolah.Biasanya
mempunyai
perabot
seperti
kerusi
meja
(guru dan
pelajar),
almari,
papan
kenyataan,
dan
papan
hitam/putih.Bagi
mata
pelajaran
tertentu,
perabot
dan
alatan
disediakan
bersesuaian
dengan
mata
pelajaran
berkenaan.
Jenis-jenis Bilik Pembelajaran
- Bilik darjah tradisi
- Bilik darjah terbuka
- Bilik darjah bercantum
- Bilik darjah pra sekolah
- Bilik darjah Pembelajaran Abad ke 21
- Bilik darjah multimedia
- Bilik darjah mata pelajaran khas
Strategi Pengurusan Bilik Darjah
Saiz
bilik
darjah
penting
kerana
ia
menjamin
keselesaan
murid Ukuran
bilik
darjah
untuk
40 orang murid =
7m x 9 m Mempunyai
ruang
yang cukup
untuk
bergerak
dan
menjalankan
aktiviti.
Susunan
bilik
darjah
mempengaruhi
faktor psikososial murid dan gaya pengajaran guru.Seharusnya
memberi
kemudahan
kepada
murid
menjalankan
aktiviti
pembelajaran
berpusatkan
murid
dan
aktiviti
kumpulan.
Kesimpulan
Secara kesimpulannya, strategi pengurusan bilik darjah adalah berkait rapat dengan tiga aspek penting seperti unsur fizikal, interaksi dan iklim bilik darjah. Selain itu juga, peranan daripada guru adalah penting bagi memastikan proses pengajaran dan pembelajaran berjalan seiring dengan matlamat dan isi pembelajaran yang ingin disampaikan
Slide Share:-
No comments:
Post a Comment