Tuesday, December 25, 2018

BAB 14 - PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN

BAB 14 -  PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN 


Pedahuluan 

 Pengurusan alam pembelajaran adalah proses pembelajaran merupakan salah satu unsur penting untuk mencapai keberhasilan dalam pembelajaran. Pengurusan pembelajaran merangkumi segala persediaan seperti persediaan tempat pembelajaran yang kondusif. Alam pembelajaran bermaksud keaadan atau suasana belajar yang dapat merangsang minat belajar kanak- kanak dalam mencapai matlamat perubahan tingkah laku ke arah positif dan daripada tidak tahu kepada tahu.Pengajaran merupakan suatu proses yang merangkumi aktiviti-aktiviti perancangan, pelaksanaan, penilaian, dan memberikan maklumbalas.

Proses Pengurusan Alam Pembelajaran

Konsep Pengajaran
l  Pengajaran merupakan satu proses penyampaian ilmu pengetahuan
l  Pengajaran berkesan------ Merancang topik, objektif, isi, cara penyampaian dan penilaian yang sesuai dengan kebolehan sedia ada dan minat pelajar
l  Pengajaran merupakan satu tindakan yang bertujuan untuk membawa perubahan dari segi kepercayaan, nilai dan makna
l  Pengajaran merupakan aktiviti intelek
l  Ia melibatkan pemikiran,perasaan, dan penilaian
l  Pengajaran merupakan satu sistem aktiviti yang ditujukan kepada pelajar-pelajar dengan harapan akan membawa perubahan tingkah laku dikalangan mereka
l  Terdapat dua jenis pengajaran  iaitu pengajaran terkini dan tradisional
l  Dalam pengajaran terkini, terdapat  pengajaran  yang memusatkan kepada murid
l  Dalam pengajaran tradisional, pengajaran memusatkan kepada guru


Ciri-ciri Pengajaran
l  Mempunyai unsur utama iaitu guru dan murid
l  Guru sebagai pengajar dan murid memainkan peranan sebagai murid
l  Melibatkan proses pemikiran dan penggunaan bahasa & simbol
l  Dijalankan dengan pelbagai bentuk
l  Meliputi segala aspek Proses melibatkan interaksi dua hala
l  Mengandungi unsur sains dan unsur seni

Ciri-ciri Pembelajaran
l  Peringkat mengikut turutan
Rangsangan → Pemikiran  Perubahan Tingkah Laku
l  Perubahan tingkah laku dari tahap rendah ke tinggi
l  Proses yang berterusan & akan berhenti apabila hilang motivasi atau motif pembelajaran yang sesuai
l  Pembelajaran akan berlaku dari pengalaman atau latihan
l  Perubahan tingkah laku dibentuk dari proses pemikiran dan penanggapan
l  Berlaku atas usaha sendiri mengikut motif atau motivasi seperti keinginan belajar


Kesimpulan

Guru bukan sahaja berperanan untk mengajar, malahan guru juga memegang tanggungjawab sebagai seorang pengurus. Hal ini meliputi mengurus bilik darjah, mengurus murid, mengurus keadaan fizikal bilik darjah, mengurus bahan-bahan mengajar dan sebagainya. Kecekapan seorang guru sebagai pengurus menyumbang kepada emosi yang selesa, disiplin kelas yang baik dan keadaan bilik darjah yang kondusif dan sesuai. Asas kemahiran yang perlu ada pada seorang guru untuk menguruskan pembelajaran dalam bilik darjah ialah pengetahuan guru tersebut mengenai latar belakang murid. 

Dalam konteks ini, guru perlu mempersiapkan diri dalam menempuhi alam sebagai seorang guru pelatih. Hal demikian kerana, guru pelatih amat memerlukan disiplin yang tinggi. Ini kerana, seorang guru pelatih merupakan individu yang berada dalam pemerhatian. Oleh yang demikian, guru pelatih perlu peka dan cakna akan sesuatu situasi. Mereka juga perlu tahu cara untuk menguasai/mengawal kelas. Sekiranya hal ini gagal dilaksanakan, ia akan menyebabkan guru pelatih tersebut gagal mencapai standart yang ditetapkan.


Slide Share

No comments:

Post a Comment