PENDAHULUAN
Sekolah merupakan Pusat penyebaran maklumat dan ilmu pengetahuan Persekitaran sekolah- Kawasan disekeliling sesuatu tempat membawa maksud masyarakat yang tinggal berhampiran dengan sesebuah sekolah. Sekolah berfungsi untuk mencapai objektif dan matlamat sosial bagi melahirkan manusia yang cemerlang dari segi keilmuan tetapi juga membentuk manusia yang bersahsiah baik serta memahami tanggungjawabnya selari dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan
Di sekolah,
tiga
pihak
yang secara langsung
terlibat
dalam
jalinan
interaksi
ialah
pihak
pentadbir,
guru, murid. Tiga dimensi
interaksi
dengan
pihak
luar
melibatkan
sekolah,
ibu
bapa,
dan
komuniti
dalam
masyarakat. Terdapat hubungan
antara
faktor-faktor
luar
sekolah
dengan
faktor-faktor
dalaman
sekolah. Misalnya faktor-faktor
seperti
kelas
sosial,
etnik,
dan
gender, mempengaruhi
corak
pembelajaran
dan
sahsiah
murid
di sekolah.
Faktor-faktor
dalaman
sekolah
seperti
gaya
kepimpinan,
peranan
para guru, dan bentuk
interaksi
yang berlaku menyumbang
kepada
pencapaian
dan
sahsiah
murid
di sekolah. Bagi interaksi
dalaman
sekolah,
situasi
pengajaran
dan
pembelajaran
ditentukan
oleh
kepimpinan
yang berkesan. Kepimpinan
yang berkesan mampu
mencapai
matlamat
masyarakat
terutama
dari
segi
pencapaian
akademik
dan
sahsiah. Pengetua
harus
mempunyai
interaksi
yang positif dengan
guru-guru dan begitulah
sebaliknya
Terdapat bentuk-bentuk hubungan interaksi
antara pihak sekolah dengan pihak-pihak di luar sekolah terutamanya ibu bapa,
penjaga, komuniti-komuniti dalam masyarakat.Pengetua adalah individu yang secara
idealnya perlu merintis pembinaan hubungan yang baik dengan luar sekolah, dan
dibantu oleh guru-guru lain di sekolah. Misalnya, interaksi yang baik dalam PIBG
dapat membantu menjayakan program-program sekolah. Pengetua boleh melibatkan
komuniti-komuniti sekitar dalam menjayakan aktiviti-aktivitinya.
HUBUNGAN SEKOLAH DENGAN IBUBAPA (PIBG)
Ibu
bapa
hendaklah
menjadi
role
model. Salah
satu
peranan
yang boleh dimainkan oleh PIBG adalah sebagai orang tengah antara guru dengan ibubapa kepada anak. Tindakan
PIBG membela
nasib
guru: Hubungan
yang mesra
ini
mampu melenyapkan
prasangka
antara
ibu
bapa dengan
guru. Perbincangan
boleh
diadakan
dari
semasa ke semasa dengan pihak sekolah demi mengatasi sebarang
kelemahan
dan
masalah
yang dihadapi. Kepakaran
dan
pengalaman
anggota masyarakat amatlah
dialu-alukan. Penglibatan
aktif
PIBG dapat
mencabar minda,
menarik
minat
dan
memberikan
motivasi
yang tinggi
kepada
pelajar. Persatuan Ibu Bapa dan Guru ( PIBG ) adalah sebuah organisasi yang penting
terhadap perkembangan
sesebuah
sekolah. Peranan dan tanggungjawab
PIBG di sesebuah sekolah
memberi
kesan
kepada kemajuan dan pencapaian
sekolah. Pengurusan PIBG yang cemerlang
akan melahirkan sekolah
yang terbilang. Pengurusan
PIBG harus
cekap
dan
berkesan. Sebarang perbezaan
dari
segi
pandangan dan pendapat dalam kalangan
kita
bukanlah penghalang. Menambahkan
dana persatuan dengan inisiatif dan kerjasama pucuk pimpinan dan semua ahli persatuan. Satu
strategi yang boleh dilaksanakan ialah dengan merapatkan hubungan sekolah dengan ibu bapa melalui PIBG.
KESIMPULAN
Kesimpulannya, Hubungan sekolah dengan masyarakat serta guru dengan ibubapa dapat membantu mencapai matlamat sekolah dan serta pelajar juga mendapat faedah yang sangat berguna dalam meningkatakan daripada Aspek Jasmani, Rohani, Emosi dan Intelek.
Slide share:-
No comments:
Post a Comment